
VA R I A N T • V O L U M E 2 N U M B E R 2 1 • W I N T E R   2 0 0 4  •  PA G E  2 1

Bad News from Israel: Greg Philo and Mike Berry, Pluto
Press, London, 2004 

The Glasgow University Media Group’s new book,
Bad News from Israel, exposes the dishonest role
the main TV news coverage in Britain plays in dis-
torting the Israel-Palestine conflict and misinform-
ing the public.

Far from explaining the origins of the conflict,
most news bulletins function as little more than
the overseas arm of the Israeli government’s pro-
paganda. Israel is able to mobilise the support of
billionaire media owners, Zionist pressure groups
and write-in campaigns to intimidate journalists
who try to take a more objective stance.

The result is an alarming level of ignorance
and confusion among viewers, a lack of interest in
the conflict, and feelings of helplessness and the
impossibility of change. Above all, poor and
biased coverage plays a crucial role in preventing
an informed public debate about how the conflict
might be resolved.

These criticisms are far from new. But Bad
News from Israel provides reams of evidence to
back up such views.

The book’s authors, sociologists Greg Philo and
Mike Berry, monitored and analysed four separate
periods of news coverage by the BBC and ITN,
Britain’s two main TV news channels, between the
start of the Palestinian intifada in September
2000 and the spring of 2002. They examined
around 200 news programmes and compared them
against the national press and other programmes
such as Channel 4 (C4) News and BBC2’s current
affairs programme, Newsnight. They interviewed
over 800 people and brought well known broad-
casters and programme makers to take part in dis-
cussion groups with ordinary viewers and find out
what they thought about the conflict and its cover-
age.

Philo and Berry found that news items were
reported with little explanation about the origins
of the conflict, the United Nations resolution
establishing the state of Israel on part of
Palestine, and the subsequent war between Israel
and her Arab neighbours. Neither did the news
spell out how the establishment of the state of
Israel and the subsequent war had led to hun-
dreds of thousands of Palestinians fleeing their
homes, both because of the horrors of war and the
forced expulsions organised by the official Israeli
military forces and Zionist terrorist groups sanc-
tioned by the then Prime Minister, David Ben
Gurion. There was little or no explanation of how
many had become refugees again after the 1967
war and had lived in squalid refugee camps ever
since.

While news coverage focused on the day to day
details of the Palestinian armed uprising, few
reporters described how Israel had seized the
West Bank and Gaza 37 years ago and illegally
occupied it ever since in defiance of numerous UN
Security Council resolutions. There was next to no
explanation of the meaning of that occupation:
that the Palestinians lived under military rule in
all but name, had no civil rights and suffered
enormous economic and social deprivation.

The figures are quite stark. In the period
between September 28 to October 15, 2000, BBC1
and ITN devoted 3,500 lines of text to the upris-
ing, but only 17 to the history of the conflict.

The lack of public knowledge closely mirrored

the absence of such informa-
tion on the TV news.

Without any contextual
information, most viewers did
not appreciate that the Israelis
had seized the Palestinians’
land to build the Zionist settle-
ments, closed hundreds of
roads, diverted their water sup-
plies, uprooted their olive
groves, assassinated their politi-
cal leaders, detained people for
years without trial, routinely
used torture, and imposed col-
lective punishment in the form of house demoli-
tions and curfews.

If the journalists did make passing reference to
such abuses, they failed to point out that all of this
was illegal under the Fourth Geneva Convention.

Not surprisingly, therefore, viewers had little
understanding of what had given rise to the upris-
ing. Only 10 percent of the groups of British stu-
dents interviewed in 2001 and 2002 knew that it
was Israel that had occupied Palestine. Some even
thought that the Palestinians were the occupiers.
Many saw the conflict as some sort of border dis-
pute between two countries fighting over land. A
massive 80 percent did not know where the
Palestinian refugees had come from or how they
had come to be dispossessed.

The study found that the language used by
reporters routinely favoured the occupying Israeli
military forces over the occupied Palestinians.
Words such as ‘atrocity’, ‘mass murder’, ‘lynching’
and ‘slaughter’ were used to describe Israeli
deaths, but not Palestinian. Journalists used the
word ‘terrorist’ to describe Palestinians, but
‘extremists’ or ‘vigilantes’ to describe an Israeli
group trying to bomb a Palestinian school.

There were constant references to Israel’s secu-
rity and Israel’s right to exist, but little mention of
Palestinians’ security or their right to exist.

The study found that the impoverished and
humiliating conditions faced by Palestinians for
decades under the military occupation were virtu-
ally ignored. There were no visual pictures of the
economic and social consequences of the military
occupation, the brutal treatment at the hands of
the military, the squalid housing, the shortage of
water, or the contrast with the settlers’ homes that
had swimming pools and lawns.

The bias was quite blatant. In the sample of
news items in 2001, the news coverage was six
times more likely to show the Israelis as ‘retaliat-
ing’ to Palestinian ‘terrorism’, which led viewers to
blame the Palestinians. There was no indication
that the military occupation had spawned the
resistance to Israel, or that the Israeli armed
forces had provoked Palestinian violence.

There was more coverage of Israeli deaths than
Palestinian, even though three times the number
of Palestinians had lost their lives, and the jour-
nalists have the evidence that proves it.

That is not to say that the journalists were uni-
formly pro-Israel and unsympathetic towards the
Palestinians. They do show the consequences of
Israeli military actions, but it is the Israeli expla-
nation that is most frequently cited.

Again, the gaps in knowledge closely followed
the reporting. In 2002, only 35 percent of students
questioned knew that the Palestinians had suf-
fered more casualties than the Israelis. In so far as

some of the focus groups were
better informed, it was because
they had access to other sources
of information: the press, books
or further study in higher educa-
tion. In other words, despite its
potential TV was not the most
useful source of information.
The Israeli settlements in the
occupied territories were pre-
sented as vulnerable communi-
ties, rather than as having a key
strategic role in expanding
Israel’s borders and imposing the

occupation. Built as fortresses on hilltops to give a
commanding position, their occupants are often
heavily armed.

Focus groups told Lindsey Hilsum, a Channel 4
News presenter, that they would welcome a “quick
potted history”, with somebody saying “This is all
because in 1948, this happened and that hap-
pened”, or, as Hilsum put it, “A sort of new read-
ers start here”.

The journalists report the tactics and responses
of the various parties involved in the conflict. On
one occasion they cited the then Israeli Prime
Minister Ehud Barak as saying that he would use
all means to restore order and concluded that the
Palestinians were likely to react violently to such a
move. There was no critical consideration of the
nature of the ‘order’ that the Israelis would restore
and that it would mean military control, large
scale arrests, imprisonment without trial, torture
and extra-judicial killings. Neither did the journal-
ists discuss what the Palestinians could or should
do to end this.

Similarly, while the Palestinian leader,Yasser
Arafat, was routinely blamed by the Israelis for
breaking off the peace talks at Camp David in
July 2000, the journalists made little attempt to
investigate what the terms ‘peace’ or ‘normalcy’
meant to the Palestinians.

Producing the news 
The book’s authors provide some interesting
insights into the operational reasons why the news
is presented in this way.

The demand by the commercial news channels
for 24 hour news ‘as it breaks’ means that journal-
ists spend more time in front of the camera than
collecting and analysing the news. It makes them
more reliant on easy-to-source and cheap informa-
tion, meaning official sources of information.
While the BBC, which has the largest internation-
al news teams in the world, remains publicly fund-
ed, 25 percent of its income comes from
commercial sources, including the syndicating of
its news coverage.

Veteran Middle East journalist Robert Fisk
explained that the journalists’ narrative of events
was built around the last thing some official has
said. “There seemed to be no real understanding
that the job of the reporter is to analyse what is
really happening, not simply to pick up on the
rolling news machine”, he said.

Senior journalists told the research team that
they were instructed not to give explanations. Paul
Adams, the BBC’s defence correspondent, said,
“It’s covered as if it’s a very large blood feud and,
unless there is a large amount of blood, it’s not
covered.”

George Alagiah, presenter of the BBC’s six

An exposé of dishonest media
coverage of the Israel-Palestine
conflict
Jean Shaoul



PA G E 2 2 •  VA R I A N T • V O L U M E 2 N U M B E R 2 1 • W I N T E R  2 0 0 4

o’clock news, pointed out that the BBC constantly
stressed that the viewers’ attention span was just
20 seconds and that if the news didn’t grab peo-
ple, then people may switch over in that first
minute.

Another BBC journalist told the research team
that he had been instructed not to do ‘explainers’
by his own editor. As he put it: “It’s all bang bang
stuff”.

Israel’s control of the news content
The study shows that the Israeli perspective pre-
dominated in TV news because of Israel’s well-
developed system of lobbying and public
relations.

One very experienced Middle East correspon-
dent for the BBC gave several practical—but
essentially political—reasons for the biased news
reporting.

Israeli authorities can provide documents in
the appropriate language and put forward a fluent
English speaker, well versed in addressing the
western media, to put the Israeli perspective on
the latest events in a studio in Jerusalem, Tel Aviv
or anywhere else in the world. Its media organisa-
tion sends out 75-100 emails to reporters every sin-
gle day.

The Palestinians, by contrast, were described as
their own worst enemy.They spoke poor English,
were perceived as boorish, were typically incoher-
ent, and were deemed to have ‘missed the point’.

Secondly, the Palestinians find it impossible to
surmount the hurdle of dozens of road blocks to
get to the studios in Jerusalem, leaving them to
give a brief response down the, at best, crackling
telephone line. Essentially reactive, they sent out
just five emails a week.

Thirdly, the same system of restrictions meant
that it was nearly as difficult for the journalists to
reach the Palestinian areas to report on what was
going on there and obtain a Palestinian viewpoint.
None of the Western news channels put any
resources into maintaining a news team in the
occupied territories.

While all of these factors clearly affect how the
Israeli and Palestinian perspectives are presented
and perceived by viewers, the journalists made lit-
tle attempt to compensate for the disadvantages
that the Palestinians are working under. At the
very least, they need to explain to viewers why
they were unable to get to Ramallah to interview
the Palestinian Authority leaders or were using a
poor telephone line because of the restrictions
imposed by the Israeli military authorities. As
Philo and Berry put it, “To avoid doing this is to
legitimise a structural imbalance”.

The book cites Keith Graves, who spent many
years reporting for the BBC in the Middle East, as
one of a number of journalists working in the
occupied territories who complained of extensive
intimidation by the Israeli authorities. He suggest-
ed that this had worsened as the uprising had con-
tinued.

“When I was first based in the Middle East as
the BBC correspondent 30 years ago, Israel was
rightly proud of its position as the only country in
the region where journalists could report freely.
Not anymore. Under the Sharon government
intimidation of reporters deemed ‘unfriendly’ to
Israel is routine and sanctioned by the govern-
ment”, he wrote in the Guardian.

This is something of an understatement. The
Foreign Press Association in Jerusalem and
Reporteurs San Frontiers accused the Israelis of
deliberately targeting gunfire at journalists, not-
ing that eight had been wounded as of June 2001.
The Killing Zone, a Channel 4 programme, gave
details of what they regarded as the deliberate
killing of a colleague by Israeli security forces,
when he had been filming the bulldozing of
Palestinian homes.

Israel organises powerful lobby groups to repre-
sent it in the United States and in Britain and
make sure that the media run with their line. The
Independent quoted the Israeli embassy in
London as saying, “London is a centre of media

and the embassy here works night and day to
influence that media. And in many ways I think
we don’t do a half bad job, if I may say so... We
have newspapers that write consistently in a man-
ner that supports and understands Israel’s position
and its challenges. And we have had an influence
on the BBC as well.”

If the media do not “support and understand
Israel’s position”, then their reporters face a bar-
rage of critical emails. The Observer has written,
“News organisations that fall foul of Israel are
accused of being pro-Palestinian at best, and worst
anti-Semitic”.

Lindsey Hilsum commented on “the number of
emails that I receive saying that I’m anti-Semitic
because I have written something they don’t like
about Israel”. The Observer also noted the organ-
ised letter writing campaigns and the growth of
websites that target individual journalists and pro-
vide ready-written letters of complaints for sub-
scribers to send out.

The Israelis have also utilised rhetoric about
the ‘war against terror’ in their public relations
armory, and successfully exploited revulsion pro-
duced by suicide bomb attacks by Palestinian mili-
tants.

Nachman Shai, a key Israeli spokesman in the
early years of the intifada, told the research team,
“We selected the first [war on terror] instead of
the second [anti-Semitism] because we are part of
the Western world. We very much played the first
argument. It worked better with governments,
they gave us more support. It’s like if you run out
of arguments, you are stuck with anti-Semitism.
The first one is based on common interests.”

The strategy had worked. He regarded the
quality of the international media coverage,
including Britain’s, on the conflict as having
improved, and cited the effect of suicide bombings
on how the conflict was seen: 

“It has gradually become more balanced than
in the beginning...the media are now seeing more
of the complicated issues than at the beginning,
because of the indiscriminate violence of the sui-
cide bombers against the Israeli population,” he
said.

Political pressure on the media 
The research also showed the political and corpo-
rate links that are important in ensuring that
Israel’s perspective predominated.

Speakers from the US, who usually endorsed or
supported Israeli positions, were regularly fea-
tured on TV news. No other countries or govern-
ments who were critical of Israel were given as
much air time, if any at all, as the US.

Some of the US politicians were strongly influ-
enced by the Christian Right, which had joined
forces with the powerful Zionist lobby, particularly
AIPAC (the American Israel Public Affairs
Committee), which Fortune magazine consistently
places in the top five special interest groups. No
other foreign policy-based lobby group makes it
into the top 25. AIPAC’s annual conferences regu-
larly feature the attendance of half the US Senate
and half the members of the House of
Representatives.

Although AIPAC plays a hugely influential role
in the media coverage of the Israel-Palestine con-
flict in the US, its activities are rarely analysed. In
part, this is because it is believed to have organ-
ised mass write-in campaigns or suspension of
home deliveries of newspapers protesting at
alleged pro-Palestinian bias.

In Britain, Sam Kiley, a correspondent of the
Times newspaper, part of Rupert Murdoch’s com-
munications group, which also owns Fox News in
the US, resigned in September 2001, blaming its
pro-Israeli censorship of his reporting. He spoke of
Murdoch’s close friendship with Ariel Sharon and
heavy investment in Israel.

Writing in the London Evening Standard, Kiley
pointed out, “The Times foreign editor and other
middle managers flew into hysterical terror every
time a pro-Israel lobbying group wrote in with a
quibble or complaint and then usually took their

side against their own correspondent... I was told I
should not refer to ‘assassinations’ of Israel’s oppo-
nents, nor to ‘extra-judicial’ killings or execu-
tions”.

Kiley was also cited as saying the paper’s exec-
utives were so frightened of crossing Murdoch that
when he interviewed the Israeli army unit respon-
sible for killing a 12-year-old Palestinian boy, he
was asked to file the piece without mentioning the
dead child.

The Daily Telegraph, part of the US Hollinger
group that also owns the Jerusalem Post, previous-
ly owned by the disgraced Conrad Black, has also
been subject to complaints by its journalists that
Black’s strong support for Israel has affected its
editorial policy.

The Guardian newspaper wrote, “Three promi-
nent writers—all of them past contributors to Mr
Black’s Telegraph group—have signed a letter to
the Spectator [magazine] accusing him of abusing
his responsibilities as a proprietor. Such is the
vehemence with which Mr Black has expounded
his pro-Israeli held view, they say, no editor or cor-
respondent would dare write frankly about the
Palestinian perspective”.

The travel writer William Dalrymple, one of the
three authors of the letter, wrote in the Guardian,
“A press baron is an immensely important figure.
With that power, comes responsibilities, and those
responsibilities are abused when he makes it clear
that certain areas are off-limits to legitimate
enquiry, and that careers will suffer if those limits
are crossed.”

The general response of the BBC and ITN is to
bow to the pressure. As Professor Philo explained
to the World Socialist Web Site, the conflict is so
controversial that it is easier not to go over the
history.This serves to remove the rationale for the
Palestinian uprising and conflict with Israel, leav-
ing journalists reliant on Israel’s public relations
material rather than the Palestinians’ story of
their lost homes or struggle for national libera-
tion.

He cited the case of John Pilger, whose pro-
gramme Palestine for ITV resulted in more than
4,000 emails, largely pro-Zionist and critical, being
sent to the TV regulator. It took six weeks to write
a 20,000-word response justifying his film. Rodrigo
Vasquez, the producer of The Killing Zone for
Channel 4, had a similar experience. While the
regulator eventually cleared Pilger, it is not some-
thing that other journalists want to go through.

In other areas, he said, reporters can be more
critical of the official line. For example, reporters
can castigate African governments for their cor-
ruption. But if the subject was oil, then it became
more difficult. The oil companies have lawyers.
Journalists know what they can say and adjust
their scripts accordingly. Everyone gets to know
the parameters of their own organisation.

The book provides a devastating picture of the
extent to which the truth is the victim of a pliant
media that is, notwithstanding the honesty of a
few journalists, only too ready to sacrifice its pro-
fessional standing in the interests of powerful
pressure groups and their corporate backers. But
it fails to draw out the wider political, economic
and strategic interests that lie behind the TV com-
panies’ reluctance to report the Israel-Palestine
conflict from within and across the Arab world
and the occupied territories, as they once did, as
well as from Israel.

The media has no interest in presenting an his-
torical explanation of the tragedy that has befall-
en the Palestinians, created the monstrous
garrison state that is Israel today and threatens to
embroil the two peoples in barbarism. Such an
analysis would cut across the British government’s
support for the US and Israel as the custodian of
its interests in the region.

Initially published on the World Socialist Website:
www.wsws.org


