
var iant   •   volume   2   number   7   •   S pr ing   1999   •   page   37

Just after the previous issue of Variant appeared I 
talked with one of the editors and we agreed that I 
would write something about the relationship 
between the secret state—the spooks—and the media 
for this issue. It turned out to be one of those 
serendipitous occasions, for since then there has 
been, by British standards, a veritable torrent of 
information. But while I was thinking about the 
shape of this essay Foreign Secretary Robin Cook 
presided over the publication of a Foreign Office 
report on the notorious Zinoviev letter, which 
embodies many of the issues; and it is with this that I 
begin.

Zinoviev
In opposition politicians talk the talk. It is always 
interesting to see if they can walk the walk when they 
get into office. Robin Cook began life as a feisty 
Edinburgh MP who was asking awkward questions 
about the role of Special Branch in the late 1970s. He 
was asking some of the right questions about MI5 as 
the revelations of Peter ‘Spycatcher’ Wright and Colin 
Wallace came to light in 1986/7; and in the 1990s he 
was asking some of right questions about the entire 
British intelligence complex in the wake of the 
publication of the Scott Report on British arms sales 
to Iraq. For example, here’s Cook in December 1986 
in the first flush of the Peter Wright allegations about 
MI5 plotting against the Wilson government. ‘Today’s 
security services are not pitted against the KGB, they 
parallel it in the surveillance of their domestic 
population.’ Considering reform, he wondered 
‘whether it would not be simpler merely to legislate 
for the abolition of the security services’, especially in 
light of Peter Wright’s revelation ‘that MI5 provides 
no discernible service to the public, even in the 
intervals between swapping personnel with the 
Russians and destabilising democratically elected 
governments.’ 1

These are not the words of someone who 
understands much about the security and intelligence 
services—very few politicians do: The subject is 
complex and being interested in it is rarely good for 
political careers—and though Cook never followed 
through on any of these issues, the basic impulse was 
radical.

On 4 February this year as Foreign Secretary, Cook 
made extravagant claims for the publication of an 
official Foreign Office report on the notorious 
Zinoviev letter. In 1924, the minority Labour 
Government lost a vote of confidence in the House of 

Commons, which meant a general election. The next 
day the Foreign Office was sent a copy of a letter, 
purporting to come from Grigori Zinoviev, the 
president of the Soviet Union’s international 
organisation, the Comintern, addressed to the central 
committee of the Communist Party of Great Britain. 
The letter urged the party to stir up the British 
proletariat in preparation for class war. Just before the 
election the letter appeared in the Daily Mail 2 and 
helped the Labour Party lose the General Election.

Soon after becoming Foreign Secretary Cook had 
been asked by a Liberal-Democrat MP if he would 
open the official MI6 files on Zinoviev. He wouldn’t, 
but he did commission the Foreign Office’s Official 
Historian to write a report on the matter. This report, 
claimed Cook in the Guardian, was ‘a remarkable 
exercise in openness’... a ‘huge amount of material 
[was put] into the public domain’. But only the official 
historian of the Foreign Office is allowed to see the 
files and the ‘huge amount of material’ consists 
merely of the report’s 124 pages of text and annexes. 
This pathetic, officially-filtered dribble of material 
from 75 years ago could only be described as 
‘remarkable’ within the context of the obsessive 
secrecy of the British state. Further, despite the fact 
that the official report concludes that two MI6 officers 
were involved in passing the fake to the Foreign 
Office, and the Foreign Office was provided with 
‘corroborative proofs by MI6 which have now been 
shown to be suspect’—i.e. more forgeries to support 
the first one—the report concludes, and Cook accepts, 
that ‘there is no evidence of an organised conspiracy 
against Labour by the intelligence agencies’. Quite 
what is being implied here by the use of ‘organised’ is 
beyond me. A disorganised conspiracy? 

The Zinoviev letter incident is a kind of template 
for one aspect of the relationship between the British 
secret state and sections of the British press: 
Intelligence officers give disinformation to the Tory 
press to publish to damage the British left. Zinoviev 
was the big stinky fact that the British secret state 
could never quite dispose of when it denied running 
covert operations inside British politics. Which is 
why, despite being 75 years old, it is still a sensitive 
subject for Whitehall.

Patriots not sneaks?
In his Guardian piece on the Zinoviev report Cook 
commented that it represents ‘the maximum amount 
of material into the public domain without betraying 
the trust of those who helped Britain by co-operating 

Robin 
Ramsay

New Labour,  
the Media,  
and the British 
Secret State



page   38   •  var iant   •   volume   2   number   7   •   S pr ing   1999

with our intelligence services.’ Home Secretary Jack 
Straw has come up with the same line when resisting 
appeals to open MI5 files. Speaking anonymously to 
David Aaronovitch in the Independent on Sunday, 
Straw was asked when people like Aaronovitch—like 
Straw, a left-wing student leader in his youth—would 
get to see their MI5 files.

‘Never...you see, these informers, no matter how 
you feel about them, were recruited on the basis that 
they were doing a job for their country. As far as they 
were concerned they were patriots not sneaks.’ 3

Clearly this is Whitehall’s first line of defence 
against any possible Freedom of Information 
legislation which might try to include the secret state. 
And it is, of course, baloney: the ‘trust’ which is so 
important to our secret servants can easily be 
preserved by doing what the Americans do, deleting 
the names of individuals in the files. Just how far we 
are from anything resembling the kind of openness to 
be found in the United States can be seen by 
comparing this meagre, officially sanctioned and 
written report on Zinoviev, with the publication, via 
the Freedom of Information Act, of the actual CIA 
documents which began the CIA’s operations against 
Chile in the 1970s which led to the dictatorship of 
General Pinochet. 4

Until fairly recently the identification of a 
journalist with the intelligence and security services 
was a news story in itself—and something that would 
set the pigeons fluttering in the secret sections of 
Whitehall. But things have changed. Gordon Brook-
Shepherd is a journalist who worked in the field of 
intelligence, chiefly for the Telegraph. He is the 
author of a pair of books about intelligence history 
which were obviously written with the assistance of 
the British secret state, chiefly MI6—The Storm Birds 
and The Storm Petrels. In his latest book, The Iron 
Maze: the Western Secret Services and the Bolsheviks 
(Macmillan 1998), he remarks on page 2 of his ‘two 
volumes on Soviet defectors to the West (a project 
also launched on my behalf by British intelligence)’ 
(emphasis added). The blurb on the book jacket says 
that after a war-time career in military intelligence, 
ending up a Lieutenant-Colonel with the Allied 
Commission in Vienna, Brook-Shepherd became a 
journalist.

‘His first civil post-war post, as head of the Daily 
Telegraph’s Central and South-East European Bureau 
during the Cold War Years, brought him again in 
touch with the Western intelligence community. 
These contacts were renewed at intervals right down 
to the war in Afghanistan, which he covered on the 

spot when Deputy Editor of the Sunday Telegraph.’
Compare that with the autobiographical blurb on 

his The Storm Petrels, published a decade earlier in 
1988. Then Brook-Shepherd was described as having 
‘a deep understanding of the world of espionage’ 
(wink, wink) and being a ‘much-travelled foreign 
correspondent’.

The change has come about with the end of the 
Cold War. But the change, though real, should not 
exaggerated. Brook-Shepherd’s book Iron Maze is a 
re-examination of certain intelligence aspects of the 
invasion of the newly-born Soviet Union in 1919 by 
the combined forces of the US, Japan, the UK and 
France. While he has had access to newly opened 
French and Soviet intelligence files, in the UK he was 
given a series of ‘briefings’ on the content of the 
British equivalent files. Not even a long-term associate 
of MI6 is apparently to be trusted with the British 
files.5

IRD
Though the spook-state relationship—and the spook-
state-Conservative Party relationship—can be clearly 
traced back to the First World War, it expanded 
enormously after the Second. The psychological 
warriors and intelligence officers who had worked 
against Hitler slipped easily into similar roles against 
the Soviet Union. These changes were formalised 
with the creation of propaganda wing of the secret 
state, the Information Research Department (IRD), in 
1948. Labour junior Foreign Minister of the time, 
Christopher Mayhew, died recently thinking IRD was 
his creation6 but he merely adopted proposals which 
had already been agreed on within Whitehall. The 
recent very important book by Lashmar and Oliver, 
Britain’s Secret Propaganda War (Sutton Publishing, 
Gloucestershire, 1998) tells the story of IRD in 
unprecedented detail.

IRD began as Mayhew intended, as the British 
contribution to the propaganda war then going on 
between the West and the Soviet Union. But what 
began as an anti-Stalinist outfit slipped naturally into 
being an anti-anyone-who-is-anti-British outfit—but 
using the struggle with the Soviet Union as the 
framework.7 All nationalist and liberation struggles in 
the British empire in the post-war years were 
portrayed by IRD as being aspects of a great global 
conflict with the agents of international communism. 
IRD became the British enthusiasts for the Great 
Communist Conspiracy Theory—and not just abroad. 
As Lashmar and Oliver show, in 1956 they began 
running operations in the UK against the British 
Communist Party; and eventually, absurdly, and 
unsuccessfully, tried in the early 1970s to portray the 
Provisional IRA as somehow run by Moscow. At the 
height of its operations, IRD was feeding secret 
briefings to dozens of British journalists and hundreds 
world-wide—as, of course, was the CIA and the KGB.8

IRD’s massive briefing system was the first really 
organised spin-doctoring of the British media in 
peace-time. But MI5, MI6 and the Armed Forces also 
had journalists they could trust to publish 
information and disinformation for them. The doyen 
of the Fleet St. spook’s conduits in the 1960s and 
‘70s was Chapman Pincher at the Daily Express,9 
who was succeeded at the Express by William 
Massie.10 In the 1980s the major transmitter of 
secret state disinformation, mostly from MI5, was 
The Sunday Times, among whose many disgraceful 
smear campaigns those against Arthur Scargill and 
the unfortunate Carmen Proetta, who witnessed the 
SAS execution of the three IRA members on 
Gibraltar, remain in the memory.

During the Cold War the British intelligence and 
security services used the media as a source of cover 
for agents abroad and as a vehicle for anti-Soviet and 
anti-left propaganda and disinformation. With the 
end of the Cold War and with the collapse of the 
British left and trade union movement as serious 
opponents of capital, the intelligence and security 
‘game’ has changed. MI5 is still doing its best to 
generate domestic ‘threats’ to justify its continued 
existence; but the green movement, the anti-roads 

and the animal welfare groups hardly constitute an 
equivalent to the intelligence services of the Soviet 
bloc. The spooks still have their media assets—as a 
quick perusal of the Sunday Telegraph and Sunday 
Times will show—but these days, so does every other 
government department. The Ministry of Defence 
currently employs 160 PR staff,11 many of whom will 
have been through the Army’s psy-ops training 
courses. The line between active public relations, 
spin-doctoring, and running psy-ops campaigns is so 
faint as to be invisible.

When the Foreign Office’s Zinoviev report 
appeared in early February this year the major media 
had forgotten—or chose to ignore—the fact that it 
wasn’t the first time since Prime Minister Blair took 
office that the Zinoviev story had appeared. In August 
1997, just after Labour won the General Election, 
MI6 leaked material about Zinoviev to a couple of 
friendly journalists, Patrick French (‘Red letter day’ in 
the Sunday Times 10 August 1997) and Michael 
Smith (‘The forgery, the election and the MI6 spy’ in 
the Daily Telegraph 13 August 1997). Both articles 
were based on the release of certain documents from 
MI6’s archives which purported to throw light on the 
Zinoviev incident.

French’s piece used a briefing about the contents 
of the documents before they had been released. He 
argued that they show that the ‘red menace’ depicted 
in the Zinoviev forgery was real, and thus ‘The 
Zinoviev letter did not need to be faked’. It was a fake 
which described the real situation; and so, implicitly, 
was justified.12 Smith’s article, written after the 
documents had been made available, argued that the 
letter ‘may have been forged to protect a British spy at 
the heart of the Kremlin’—and so, implicitly, was 
justified.

In other words, the Zinoviev letter not only 
described the real situation, it was produced to save a 
brave British agent who had penetrated to the heart of 
the red menace pointing at the heart of the British 
way of life. And which right-thinking person could 
object to that?

These Zinoviev leaks from MI6 were counter-
balanced by one from MI5, the tale of Andy 
Carmichael who described in the Sunday Times (27 
July 1997) his ‘five years as a fully salaried MI5 agent’ 
inside the National Front (NF). According to 
Carmichael, the National Front, in the guise of 
National Democrats, had planned to disrupt the 
Referendum Party’s General Election campaign in the 
Midlands because the Front believed that the 
Referendum Party would take votes from them 
(standing as National Democrats). But the NF plot, we 
are told, ‘unsettled senior MI5 officers’. Interference 
with a British general election ‘would prove an 
enormous scandal’ and Carmichael was told to ‘pull 
the plug’ on the NF plot. In case we hadn’t got the 
point, the author of the piece, David Leppard, not 
noticeably critical of the British security and 
intelligence services in the past, tells us that ‘Shortly 
afterwards MI5 decided to wind down its operations 
against all extremist parties’.

Patently designed to help persuade the security 
and intelligence services’ new political masters that 
they had nothing to fear from their secret servants, 
these stories were crude examples of a fairly recent 
phenomenon in British politics: The leaking of secret 
information in the political and bureaucratic interests 
of the secret services in the Whitehall ‘game’ of 
budgets and roles in the changed circumstances of 
the post Cold War era.

Throughout 1994, for example, the Metropolitan 
Police and MI5 waged a press war as MI5, sans the 
Red Menace, tried to move in on areas hitherto the 
property of the police. For the first time in this 
country the politics of intelligence and security agency 
budgeting were being acted out—in part—in public. 
Even the Daily Telegraph, was moved to comment on 
5 November 1994 on ‘a burst of activity among 
defence institutions scurrying to identify new roles 
for themselves to justify their budgets and 
bureaucracies.’13 Final confirmation of this aspect of 



var iant   •   volume   2   number   7   •   S pr ing   1999   •   page   39

the contemporary spooks’ relationship with the media 
came from the former MI6 officer Richard 
Tomlinson, who told us that ‘[MI6] devotes 
considerable resources to lobbying its position in 
Whitehall, and has a specialised department whose 
role is to spin-doctor the media by wining and dining 
favoured journalists and editors.’14

It was recently alleged that Dominic Lawson, the 
editor of the Spectator, is a paid asset of MI6. Lawson 
and MI6 have denied this but, if true, it would be an 
interesting example of the changing world 
(alternatively, of declining standards.) For until fairly 
recently the editor of a conservative (and Conservative 
magazine) like the Spectator could have been relied 
upon to open his columns to (dis)information from 
MI6 out of a sense of patriotism and duty. But with 
the Cold War over, the empire gone, much of the City 
of London now foreign-owned, Britain now merely a 
declining region of the European Union, the old 
discourse of nation and state within which concepts 
like ‘duty’ and ‘national interest’ were meaningful is 
in disarray. What is ‘the national interest’ these days? 
Who is the enemy?15

notes
1  New Statesman, 12 December 1986, pp.7 & 7. Thanks to David 

Turner for the quotation.

2  Thus beginning that paper’s reputation which led Michael Foot 
always to refer to it as the Forgers’ Gazette.

3  Independent on Sunday 9 April 1998. The unidentified Minister 
to whom Aaronovitch talked is obviously Straw.

4  The CIA documents are at:
<http://www.seas.gwu.edu/nsarchive/ 
  NSAEBB/NSAEBB8/ch03-01.html>
<http://www.seas.gwu.edu/nsarchive/ 
  NSAEBB/NSAEBB8/ch03-01.html>

5  He may have been an MI6 officer under cover. There have been 
persistent rumours that in the 1950s and ‘60s MI6 paid for the 
Telegraph’s foreign news operation. Cf Brook-Shepherd’s ‘Central 
and South-East European Bureau’ of the Telegraph.

6  Mayhew’s memories of IRD in its early days are to be found in 
his A War of Words: A Cold War Witness (I.B. Tauris, 1998).

7  Even this had been prefigured during the war. One of the bits of 
the story of WW2 which the official British legend is reluctant to 
acknowledge is the massive campaign of propaganda, smears and 
blackmail waged by the British state against the isolationists in 
the United States in the period leading up to US entry into the 
war.

8  This is described in detail by Lashmar and Oliver. The fact that so 
many of Britain’s journalists and newspapers were regurgitating 
unattributable briefings from IRD may explain why this extremely 
important book has had virtually no reviews. To my knowledge 
there is no single volume on the CIA’s media operations but Carl 
Bernstein (of Woodward and Bernstein fame) made a start in his 
piece ‘The CIA and the Media’, in Rolling Stone, October 20 1977. 
I can’t think of an equivalent for the KGB that is worth reading.

9  Pincher’s many books, notably the 1978 Inside Story, are a 
testament to a career publishing material given to him by the 
secret arms of state. In 1991 his The Truth about Dirty Tricks 
contained a staggeringly inaccurate chapter on Colin Wallace 
which Wallace himself demolished in Lobster 21 (May 1991).

10  Massie was prolific in the Daily and especially the Sunday Express 
in the late 1980s. For perhaps the most grotesque example of his 
use of spook information see the front page lead in the Sunday 
Express of 14 February 1998, ‘Labour MP and the girl reds’, which 
was based round a surveillance photograph of a Labour MP taken 
in 1964!

11  The Armour-Plated Ostrich, Tim Webb, Comerford and Miller, 
West Wickham, Kent, 1998 p.82.

12  A new branch of historical research suggests itself: history with 
the documents included which should have been written but 
weren’t.

13  For a couple of examples see the Independent of 9 November 
1994, which reported that ‘MI5 ... and Special Branch are vying to 
take the lead in representing Britain at Europol’s headquarters in 
The Hague. MI5 is making an aggressive bid to take-over the 
European Liaison Unit of the Metropolitan Special Branch ...’; and 
Computer Weekly of 10 November, 1994, which reported that 
‘The security service MI5 is to offer advice to government IT 
managers on nearly all computer security issues further diluting 
the role of Whitehall’s dedicated computer agency the CCTA.’ MI5 
successfully moved into both the above and organised crime as 
well as taking over most of the Metropolitan Police’s anti-terrorist 
operations. MI6 moved into ‘the war on drugs’ as well as 
international organised crime.

14  The Guardian 15 August 1998.

15  It is striking that in the 1980s the US citizens, notably the senior 
CIA officer Aldrich Ames, who were caught spying for the Soviet 
Union did it simply for money, not for ideology.




